DJK/Nordjysk afdeling

DJK Nordjysk Afdeling er Dansk Jernbane-Klubs lokalafdeling for alle medlemmer bosat i Nordjylland. Andre DJK-medlemmer er naturligvis også altid velkomne.
Afdelingen afholder i vinterhalvåret, en række mødeaftener hvor der er foredrag om jernbaner, vises film og snakkes om jernbaner.

Information om arrangementerne i DJK Nordjysk Afdeling, fås hos: Frank Sørensen, Tlf. 98 24 00 54 eller Finn Madsen, tlf 30113224.

Hvis du gerne vil modtager reminder om næse møde i dein mailbox skal du sende en mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. så får du ca 14 dage før arrangementet en mail om mødet.

Program for vintersæsonen 2019/2020

Alle møder afholdes kl. 19.00 på Hjulmagervej 56 hos Limfjordsbanen.

Onsdag den 6. november 2019 kl. 19.00.

Jernbanen mellem Århus og Aalborg

Det er i år 150 år siden strækningen blev åbnet fra Randers til Aalborg og vi gennemgår strækningen på mødet.  Vi tager en tur Århus-Aalborg, hvor vi gennemgår turen med hensyn til sikkerhed SR/SIN og sikringsteknik ST/TIB og tager emnerne som de fremkommer på turen. Overkørsler, rangerregler i Randers, signalanlæg i Skørping mv.  Foredrag ved Kent Vistisen.

Onsdag den 4. marts 2020 kl 19.00

Årsmøde i DJK Nordjylland.

Efter årsmødet

Aalborgs jernbanehistorie i 150 år

Finn Madsen vil fortælle den spændende jernbanehistorien omkring Aalborg fra 1869, hvor jernbanen kom til Aalborg, og frem til i dag.

I 1844 opstod de første planer om en jernbane fra Hamburg til Aalborg. Efter mange diskussioner frem og tilbage blev denne jernbane realiseret. Banen blev bygget for statens regning af det engelske entreprenørselskab Peto, Brassey & Betts. Strækningen Randers – Aalborg var sidste del af dette projekt. Den 19. september 1869 indviedes banen med deltagelse af bl.a. kongeparret Christian IX og dronning Louise. Dagen efter startede den ordinære trafik med to persontogsafgange og et blandetog dagligt i hver retning. Turen fra Aalborg til Randers med tog varede ca. 2 timer og det var en stor forbedring idet tidligere muligheder var postdiligencen der var 7-8 timer om turen.

Mens anlægsarbejdet var i gang på banen til Aalborg blev det besluttet at bygge en jernbane mellem Nørresundby og Frederikshavn. Vensysselbanen blev indviet i 1871 men ført i 1878 blev jernbanebroen indviet og i de mellemliggende år var indsat færge til passagerer og gods.

I 1902 byggede man en ny banegård. Det var nødvendigt for at få plads til de 4 nye privatbaner omkring Aalborg -  Aalborg Privatbaner.

I 1969 blev de fire privatbaner omkring Aalborg nedlagt og der blev stille på Aalborg station.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen.