Person-, post- og rejsegodsvogne

OMB B4

Personvogn fra Odense-Middelfat-Bogense (Nordvestfyenske Jernbane).

Vognen er køreklar og indgår i Limfjordsbanens tog.

OMB B4 foran remisen

Historie:
OMB B 4 er den fornemme vogn: 2. kl. kupéer med rigtige stofsæder. Finere fås det ikke ved LFB. fra Nordvestfyenske Jernbane (Odense-Brenderup-Middelfart og Brenderup-Bogense) er LFB’s største personvogn. Det er en kupévogn med side-
gang og rummer 16 pladser med stofsæder på 2. klasse, mens de 22 pladser på 3. klasse må nøjes med træsæder. Desuden er vognen udstyret med en togførerkupé.
Efter OMB’s lukning i 1966 kom vognen til MBJ (Maribo-Bandholm Jernbane). Vognen overflyttedes til MHVJ i 1971 og videre til LFB i 1973, hvor den kom i drift 1975 efter bl.a. at have fået nyt stof på sæderne på 2. klasse.


SB B11

Personvogn fra Skagensbanen.

Vognen er under revision.

SB B11 bagest i et tog på Banedanmarks spor

Historie:
Oprindelig havde vognen 2 og 3 klasse og åbne endeperroner.
I 1942 blev vognen hos Scandia forsynet med lukkede endeperoner og klasserne blev ændret til 1 og 2. Vognen var i drift på Skagensbanen indtil 1968, hvor DJK/MHVJ købte vognen.
I 2001 lånte LFB vognen af MHVJ og vognen er overtaget af LFB i 2007.


ETJ C1

Vognen er køreklar og indgår i Limfjordsbanens tog.

Personvogn fra Ebeltoft-Trustrup Jernbane

ETJ C1 foran remisen

Historie:
To akslet storrumsvogn bygget i 1901 af fabrikken Vulcan i Maribo. Oprindelig havde den “tagrytter”, dvs. at den midterste langsgående del af taget var hævet og rummede belysning og, i siderne, friskluftsventiler og 50 pladser. Så sent som 1946 blev vognen moderniseret idet den fik ny vognkasse uden tagrytter hos Scandia i 1946.

Ved ETJs lukning i 1968 blev vognen købt af DJK, og i 1973 kom den til LFB, hvor den efter restaurering kom i drift 1975.


TFJ C8

Personvogn fra Thisted-Fjerritslev Jernbane.

Vognen er køreklar og indgår i Limfjordsbanens tog.

TFJ C8 på drejeskiven

Historie:
Leveret fra Scandia 26. oktober 1936 som 3. kl vogn til TFJ.

Der er det specielle ved vognen, at det er den sidste teaktræs-klædte vogn, som Scandia nybyggede. Vognkassen blev fundet i 1981 i Thy, hvor den siden TFJ’s lukning i 1969 havde fungeret som sommerhus.
LFB købte kassen, der takket være teaktræsbeklædningen ikke var voldsomt skadet. C 8 fik en afkortet DSB Cy-undervogn, og blev ført tilbage til fordums herlighed. Unikt er i øvrigt toilettets brugsanvisning henvendt til herrerne. Restaureringen tog det meste af 10 år, så vognen kom først i drift i 1991.
TFJ C 8. Det er ikke mere til at se, at den vogn i mange år var sommerhus i Thy.


HHJ C29

Personvogn fra Hads Herreds Jernbane - Odderbanen

Vognen er køreklar og indgår i Limfjordsbanens tog.

HHJ C29 foran remisen

Historie:
Leveredes fra Scandia i 1914. Den blev bygget som kupévogn, men siden ombygget til storrumsvogn. DJK købte C 29 i 1970, og den kom i drift ved LFB i 1975.


AHJ D 145

Person-, post- og rejsegodsvogn fra Aalborg-Hadsund Jernbane.

I øjeblikket under istandsættelse.

AHJ DC 72 på drejeskiven

Historie:

Moderniseret af APB 1952. Købt privat 1970. Sat af sporet i Handest maj 1971, og benyttet som kiosk og stationskontor.

Restaureringen af vognen blev startet i 1993. Vognen er en kombineret person og postvogn af typen med lukket sidegang forbi postdelen, og med åbne endeperronner. Vognen blev den 18. maj 1916 afleveret til Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ) som nr. D 145 fra vognfabrikken Scandia i Randers. Vognen blev i 1952 ombygget og moderniseret ved Aalborg Privatbaner (APB), ligeledes blev den omlitretet til Dc 72.

Efter APB’s lukning i 1969 blev vognen “reddet”, og havnede af omveje hos MHVJ. LFB modtog vognen i 1993 fra MHVJ, hvor den i næsten 22 år, blev benyttet som stationskontor og kiosk i Handest. De mange år i Handest var ikke gået sporløst hen over vognen, så det var en stor opgave LFB kastede sig ud i da det blev besluttet at restaurere denne vogn. Vognen er særlig interessant for LFB på grund af sin Aalborg fortid. LFB fik hjælp fra Teknisk Skole i Hjørring der havde behov for et øvelsesobjekt til unge træfolk under uddannelse, så vognkassen blev kørt til Hjørring. Her blev vognkassen totalt skilt af, og alt dårligt træværk i stativet blev udskiftet med nye egetræsstolper. Vognen var ved modtagelsen hos LFB beklædt med rødmalet teaktræslister, der med årerne blevet slebet papirtynde. Med teknisk skoles mellemkomst blev det besluttet at fremstille ny beklædning i Merbau, en hård træsort i stil med teak. Teknisk Skole i Hjørring har desuden fremstillet nye træsæder til vognen efter model lånt hos KLK i Lunderskov der har en Aalborgvogn i drift. Vognkassen er nu tilbage i Aalborg og når vognen igen kommer i drift vil denne del af vognen være der hvor vort personale holder til. Af store arbejder udestår der nu at få lavet endeperronerne, samt at få samlet undervognen med sit bremseudstyr igen.


VØ D16

Person-, post- og rejsegodsvogn fra Vodskov-Østervraa Jernbane.

Vognen er under godkendelse.

VØ D16 foran remiseportene

Historie:
Er bygget som bivogn til Triangel-motorvognen M 22 på Vodskov Østervraa banen i 1928. Den er derfor ret letbygget, og at den er tænkt som anden og sidste vogn i toget ses bl.a. af, at den ikke har gennemgående trækstang (“krog-til-krog” stang). Der er derfor grænser for hvor mange vogne der kan hægtes efter den uden risiko for skader. Vognen er desuden forsynet med rullelejer.

Vognen er trods sin lidenhed indrettet til hele tre formål, nemlig som kombineret passager, post- og rejsegodsvogn.

D 16 har haft en omflakkende tilværelse. VØ blev nedlagt i 1947, så vognen kom til Hjørring Privatbaner som HP D 62. I 1964 købte Randers-Hadsund Jernbane den og litrerede den RHJ D 8. Her fik den de gamle træsæder erstattet med nye af “rutebiltype” i et håbløst forsøg på at lokke passagerer til på den måde. Da RHJ lukkede i 1969 kom den til MHVJ, og derfra til LFB i 1974 og sat i drift her 1975.
På den ene side af vognen er trinbrættet gennemgående i hele vognens længde. Sådan at man kunne spare en godsvogn i toget, når smeden i Klokkerholm havde brug for lange stykker jern m.m.


HLA B2

Personvogn fra Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane.

Vognen er hensat.

HLA B2 udenfor remisen

Historie:

Moderniseret 1952/53, delvis nye sæder. Omlit. til HP C 12. Henstillet.

Meget stor arbejde udestår hvis vognen igen skal i drift , men vognkassen er i rimelig stand.


FFJ DAE 21

Person-, post- og rejsegodsvogn fra Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.

Vognen er hensat.

FFJ DAE 21 udenfor remisen

Historie:

Udvendige trinbrædder. Oprindelig litra DA 123. Moderniseret af APB 1954.


SB F3

Person-, post- og rejsegodsvogn fra Skagensbanen.

Vognen er hensat.

SB F3 uden for remisen

Historie:

Leveret fra Scandia 29. februar 1936. Til KLK 1986. Til MHVJ 1989. Ikke i revision.


HHJ Sp 2

Skinnebusbivogn fra Hads Herreds Jernbane - Odderbanen.

Vognen er hensat.

HHJ SP 2 på drejeskiven

Historie:

Leveret fra Scandia 30. november 1951. Udrangeret af HHJ 1973. Renoveret på Teknisk skole hvor en del pladearbejde er lavet. Indretning og vinduer mangler stadig.